måndag 7 september 2015

No och jag (Rasmus verision).

Huvudpersonen i boken heter Lou Bertignac och hon bor i Frankrike. Hon är en trettonårig tjej som är väldigt smart men har sociala problem. Hon går tillsammans med de 15-åriga eftersom hon har fått hoppa över förskoleklassen och fyran. Hon ska göra ett föredrag om hemlösa eftersom hon lär känna en hemlös tjej i 18 års åldern.

Monsieur Marin är en väldigt sträng lärare som är noga med att hans elever gör som de ska. Men jag tror inte att han gör det för att vara elak utan han vill ungdomarnas bästa, och då måste man vara rätt sträng. Jag hade nog inte gillat att ha honom, men jag hade förstått honom.

Miljön för Lou är rätt rörig. Hennes familj är inte som den brukade efter att deras bebis dog, hon har sociala problem så hon har inga vänner att vara med och hon har väldigt stora funderingar. Detta kombinerat gör att hon inte har det så lätt med livet.

Lous familjesituation är som miljön: rörig och svår för henne. Hon varit med om att sitt småsyskon dog vilket kan leda till ordentlig trauma, det hände med hennes mamma som knappt umgås med Lou längre. Det kan inte vara lätt för Lou, särskilt eftersom hon är i tonåren nu.

Jag tror att hon sa mer personliga saker om hemlösa istället för bara siffror och fakta, mer om känslorna hos en hemlös. Jag tror detta eftersom det brukar påverka folk mer att berätta om känslorna hos en som utsatts för något än om man bara berättar kalla fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.