måndag 7 september 2015

Frågor till ''No och jag''


Frågor till ''No och jag''
  • Huvudpersonen är Lou Bertignac, tretton år. Hon är klassens bästa elev och därmed en oerhört intelligent tjej. Nästa huvudperson är No. No är en artonårig hemlös tjej som hon mötte på Gare d'Austerlitz. Det är henne som Lou skriver ett föredrag om. 
  • Monsieur Martin är Lous lärare. Han är en ytterst bestämd och lyhörd man som vakar över klassen liksom en örn. Jag tycker att Monsiuer Martin verkar lite skrämmande. Någon lärare jag själv skulle ha så pass stor respekt för att jag troligtvis skulle känna mig liten. Rädd för att säga fel, rädd för att lärarens förhoppningar på en skulle rasa samman. 
  • Lou lever i en svår miljö. Hon är ensamt barn sen några år tillbaka. Deras hem omges av en oförglömlig sorg som tär på familjen. En deprimerad mamma som inte är sig lik och en pappa som vill strö perfektion så bra det går över familjen. En pappa som i smyg gråter på toaletten när han tror att ingen hör. I skolan är Lou hemligt förälskad i Lucas. Långa, coola men också o-smarta Lucas. Jag ser han som det svaga hoppet som cirkulerar i hennes huvud. Den lilla gnista hopp som får henne att gå med lättare steg till-, och från skolan, vetandes att hon snart kommer träffa han igen.
  • Hon har troligtvis tagit upp något känsligt, av att döma rektionerna. Någon punkt som påverkat-, och rört folket som lyssnat. Jag tror hon har tagit upp mycket känslor, drag som No har visat under tiden de träffats. Jag har förstått det som att No inte var av den pratglada typen och som inte gärna öppnade sig angående sig själv och sin bakgrund. Därför tror jag att Lou utgick ifrån Nos agerande när hon bildade en uppfattning om henne. 

Lena Ivarsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.