tisdag 25 augusti 2015

Grupp 1

Gruppindelning: 

Grupp 1:  Rasmus, Almedina, Sevrina, Siliva, Nadja, Matilda

 Ni diskuterar och svarar enskilt på frågor om exempelvis bokens språk, huvudpersonerna utveckling, budskap eller liknande som läggs ut varje vecka. Ni ska också kommentera minst en av de andras inlägg, ni får givetvis kommentera flera om ni vill. Variera vem ni kommenterar och se till att allas inlägg kommenteras. Tänk på att använda ett vårdat språk och på att motivera dina egna åsikter och tankar kring bokens innehåll. 

 

Frågor till torsdagen den 3 september  - läs fram till och med sid 61

  • Vem eller vilka är huvudperson/er i boken?

  • Beskriv Monsieur Marin. Vilka egenskaper har han? Vad tycker du om Monsieur Marin?

  • Hur ser miljön ut som Lou lever i? 

  • Hur upplever du Lous familjesituation? 

  • Lou håller sitt föredrag. I slutet av föredraget säger Lou "Saker och ting är som de är. Men jag tror att man måste ha ögonen vidöppna. Som ett första steg. Ja, det är min slutsats." (s 60)
    När hon är färdig kan hon knappt sätta sig för hennes ben känns som spaghetti. "Men de applåderar, jag drömmer inte, jag hör rätt, nu tittar jag upp, jag står framför dem, hela klassen, de applåderar, till och med Léa Germain och Axelle Vernoux, och Monsieur Marin ler." (s 61)
    Vad tror du att Lou har sagt som får alla att applådera och le? Skriv vad du tror att hon har valt att ta upp i sitt föredrag och förklara hur du kom fram till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.